Tekoäly liiketoiminnassa: hyöty vai haitta

Teknologia
kirjoittanut Kati/ 18 Apr 2024

Tekoäly liiketoiminnassa: hyöty vai haitta

Tekoäly herättää tunteita puolesta ja vastaan, joten osa uskoo sen helpottavan joitakin tehtäviä ja osa taas pelkää sen vievän vähitellen työpaikkoja yhä enemmän. Niin tai näin, tekoäly on kuitenkin tullut osaksi arkea eikä siitä luovuta, sillä sen avulla saadaan tiettyjä liiketoiminnan prosesseja nopeutettua sekä tehostettua. Tutustutaan aiheeseen hiukan tarkemmin.

Mitä hyötyä tekoäly liiketoiminnassa antaa?

Tekoälyssä on paljon potentiaalia, se on myönnettävä, sillä tuskin tähän mennessä on vielä kaikkia mahdollisuuksia edes ajateltu, kartoitettu tai kokeiltu. Monissa erilaisissa tehtävistä siitä on hyötyä, sillä kilpailun koventuessa ja tehokkuusvaatimusten lisääntyessä, yhä useampi yritys turvautuu tekoälyyn.

Tekoäly liiketoiminnassa päätyy useimmiten erilaisiin tukijärjestelmiin:

  • Se tehostaa, automatisoi sekä nopeuttaa työvaiheita, joissa vaaditaan ajattelua
  • Se osin vähentää ihmisten tekemiä virheitä
  • Se avulla voi tehostaa prosesseja sekä optimoida palveluja
  • Se voi parantaa asiakaspalvelun tai tuotteiden laatua
  • Se pystyy kehittämään uudenlaisia ja tehokkaampia liiketoimintamalleja
  • Tämän lisäksi sitä voidaan hyödyntää myös esimerkiksi vedonlyönnissä, jolloin mestarien liiga sarjataulukot voidaan tutkia yhä tarkemmin ja mukaan ottaa erilaisia muuttujia laajemmin.

    Tekoäly liiketoiminnassa käyttökohteineen

    Kuten jo äskeisestä pienestä esimerkistä huomataan, tekoäly tuo huomattavia etuja monissa yllättävissäkin tehtävissä.

    Millaisiin tehtäviin tekoäly liiketoiminnassa sopii?

  • Taloushallinnon prosesseihin
  • Markkinoinnin moniin tehtäviin
  • Riskein ennustamiseen
  • Ostokäyttäytymisen tutkiminen sekä palvelun parantaminen tulosten mukaan
  • Diagnoosien sekä hoito-ohjeiden parantaminen
  • Tuotteiden suositukset verkkokaupassa
  • Petosten tunnistaminen sekä ennakointi pankki- ja vakuutusalalla
  • Datan tuottaminen esimerkiksi merialueilta
  • Sopivia käyttökohteita on paljon, joten äskeisessä listauksessa on vain pieni kooste kaikista käyttökohteista. Teollisuudessa pystytään hyödyntämään tekoälyä monin tavoin ja terveydenhuollon mahdollisuuksia ei edes ole tähän mennessä vielä kartoitettu kokonaan.

    Viekö tekoäly työpaikkoja?

    Suurin pelko, miten tekoäly liiketoiminnassa näkyy, on ehdottomasti pelko työpaikkojen vähentymisessä ja joidenkin tehtävien loppumisessa kokonaan. Ei varmasti työntekijöissä herätä mielihyvää se, jos he joutuvat opettamaan tekoälyä toimimaan heidän aikaisemmissa tehtävissään.

    Tällaisia tehtäviä on paljon, niitä ovat erilaiset kirjoittajan tehtävät, osa asiakaspalvelusta sekä monia muita. Kaikkia tehtäviä ei todellakaan pystytä korvaamaan tekoälyn avulla, mutta ymmärrettävästi se herättää huolta.

    Totuus tekoälyn kohdalla onkin se, että se kykenee vain tehtäviin, joihin se on opetettu. Se ei pysty samalla tavalla ajattelemaan itsenäisesti kuin ihminen eikä se kykene laajentamaan osaamistaan ilman opettamista. Missä tehtävissä tekoäly on parhaimmillaan?

    Tekoäly liiketoiminnassa vastaa haasteisiin

    Erilaisia tehtäviä tekoälylle liiketoiminnassa on paljon, mutta varsinaisesti se pääsee loistamaan sellaisissa tehtävissä, jossa tulee ihmisille haasteita. Varsinkin tehtävä, joihin liittyy monimutkaisia prosesseja, voi tekoäly ratkaista ongelman varsin nopeasti.

    Esimerkkinä voidaan mainita pankkimaailmasta tutut kyselyt siitä, onko asiakas luotettava vai ei. Asiakkaille lähetetään lomake täytettäväksi, mutta todellisuudessa lomakkeeseen voi kirjoittaa vastaukseksi mitä haluaa. Joten sen pohjalta pankki ei kykene ratkaisemaan ongelmaa.

    Modernit nettipankit ovat ratkaisseet ongelman niin, että tekoäly tutkii jatkuvasti asiakkaiden rahansiirtoja, jolloin se pystyy nopeasti tulkitsemaan, mitä asiakas tarkemmin ottaen rahalla tekee. Nettipankit eivät käytä lomakkeita, joten rahaa ei käytetä siihen, että ensinnäkin olisi laaja konttoriketju vaan siihen, että tekniikka toimii täydellisesti.

    Onko tekoäly huono isäntä?

    Kuten yleensä, kolikolla on tässäkin tapauksessa toinenkin puoli. Älykäs Suomi on jo nyt huomannut, että tekoälyn hypetys on vähenemään päin. Tekoäly liiketoiminnassa ei missään nimessä käy kaikkiin tehtäviin.

    Usein herää kysymyksiä, ovatko tekoälyn lopputulokset luotettavia tai oikeita. Lisäksi mietityttää se, miten asian voi tarkistaa. Lisäksi usein tulee mietittyä, voidaanko meille ujuttaa sisältöä, joka on rikollisen toiminnan tulos.

    Täysin luottavaisesti tekoälyn tuottamaan dataan ei voi missään nimessä luottaa, joten jonkun on kannettava vastuu siitä, että tulokset ovat luotettavia eikä niitä ole käsitelty ulkopuolelta esimerkiksi kyberrikollisuuden tekemänä.